Het plan
In alle 21 wijken organiseren we de BioBlitz BuurtBij Battle Noord. Dit brengt bewoners samen om de natuur in hun eigen buurt te ontdekken, vast te leggen en te beschermen. We combineren buurtplezier, burgerwetenschap en de kracht van het verhaal van naar de stad gevluchte wilde bijen om Noord groener, gezonder en hechter te maken.
Bewoners tellen planten en dieren met pen en papier en de gratis ObsIdentify-app. Per wijk maken we een eigen BioBlitz-gebied aan op Waarneming.nl. Iedereen kan meedoen: kinderen, scholen, ouderen , buurthuizen, tuinders, buurtclubs, experts, actievoerders en nieuwsgierigen. Zo maken we biodiversiteit zichtbaar, toegankelijk en leuk.
We bouwen voort op bestaande energie in Noord: bloemenlinten, bijenburchten, schooltuinen, volkstuinen, creatieve plekken en groene initiatieven. Partners zoals De Ceuvel, Noordje, Aanpak Noord, Beelease, RefuBees, Noordoogst en Noorderpark sluiten aan. Bioloog Erik den Boer (Klokhuis, oud Noord bewoner) geeft het project humor en herkenbare natuurverhalen.
Bijen zijn daarin de ambassadeurs van de buurt. De mensen ontdekken welke Bij in hun postcodegebied voorkomt en hoe die woont en wat ie eet. Met zaadjes, insectenhotels en mini-bloemenlinten maken we de wijken Bijvriendelijker.
De 21 wijken battlen speels tegen elkaar voor de meeste soorten (verschillende planten, vogels, insecten of zoogdieren) en mooiste insectenhotel of Bijenplek. Alle resultaten delen we op BuurtGroen020.nl. We sluiten af met een feestelijke prijsuitreiking tijdens het Alles is Noord Feest.
We combineren 3 sterke lijnen:
- Een grote, op 21 wijkgerichte BioBlitz Buurtbij Battle (met ObsIdentify en Waarneming.nl) voor bewustwording en citizin science;
- Meer aandacht voor de wilde Bij, de van het platteland naar de stad gevluchte bijen, in samenwerking met RefuBees;
- Samen zorgen we voor genoeg voedsel en bouwen we van minstens 21 Doe het Zelf Insectenhotels en sluiten we aan bij allerlei bestaande initiatieven zoals de recente aanleg van 25 Bijenburchten bij o.a. de Ceuvel en in samenwerking met de gemeente en Aanpak Noord.
Bewoners leren in hun eigen buurt de lokale natuur kennen, versterken de biodiversiteit en bouwen als buurt aan een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier. En brengen en zetten daarmee Noord in en op de kaart.
Verder lezen
Voor Meer informatie zie o.a.:
bioblitz 2025 in het Amsterdamse bos