🐝 Ik, de Buurtbij, heb stiekem een advertentie geplaatst:
“Ben jij creatief, werk je graag met je handen en ben je niet bang om buiten te werken met hout, ijzer of zelfs een oud bierkratje? Dan is deze stageplek bij www.PalaisRécup.nl in Amsterdam Noord echt iets voor jou!”
Simon las dit op buurtgroen020 bij PalaisRécup, een circulair woon- en werkexperiment, gebouwd met hergebruikte materialen en functioneert als proeftuin voor duurzame initiatieven, stadsnatuur en circulair bouwen.
Ik, de Buurtbij, zocht iemand om te bouwen aan een nieuw huis voor mijn familie, een bijentotem, een groot insectenhotel. Ik zocht een doener met interesse in duurzaamheid en natuur. Dat was dus Simon helemaal uit Deventer!
Hij schreef voor zijn school dit verslag:
Tijdens mijn stage heb ik gewerkt aan het bouwen van een creatieve en duurzame Bijenhotel. Dit is een soort groot insectenhotel dat ik heb gemaakt van tweedehands materialen zoals hout, ijzer, stenen, riet en zelfs een bierkratje. Ik werkte vooral buiten en deed het meeste zelfstandig, met af en toe hulp van mijn begeleider. Ik vond het werken met mijn handen het allerleukst, lekker bouwen en bezig zijn in de buitenlucht. De sfeer was super gezellig en ontspannen.
Ik voelde me goed begeleid en ik heb veel geleerd, vooral over bijen en duurzaamheid. Tijdens de opening van de eerste bijentotem in Amsterdam van wwwrefubees.org ontdekte ik hoe belangrijk bijen en vooral het voedsel voor hen zijn en hoe gepassioneerd sommige mensen daarover zijn. Dat vond ik heel inspirerend.
Tijdens de stage leer je veel, en je kijkt op een nieuwe manier naar materialen, bouwen en hergebruik, op manieren waar je zelf misschien nooit aan gedacht zou hebben. Het is een leerzame en inspirerende plek voor iedereen die graag praktisch en creatief bezig is.
Dank Simon, dat je dit voor mijn vrienden hebt gebouwd! Nu nog een Bijenrestaurant erbij, want vooral goed, gezond en langdurig voedsel is voor ons belangrijk!
🐝 de Buurtbij
